Chigee CG2 Smartphone-hållare för motorcykel Recension

Använda din smartphone som en navigationsenhet. Vi har gjort det i åratal, med olika typer av stöd, men den här Chigee lovar att göra det på ett mindre invasivt sätt. Låt oss ta reda på hur det går.

Recensione Chigee CG2, Supporto Smartphone per Moto

Innan Carplay-manin var smarttelefonen det enda valet för dem som ville använda gratis navigationsappar, utan att behöva köpa en dedikerad enhet som Tom Tom eller Garmin. Även idag väljer de flesta motorcyklister denna "ekonomiska" lösning, kanske laddar de sin telefon med en kabel ansluten till ett USB-uttag på styret. Med särskild uppmärksamhet på frågan om vibrationer, som tidigare har förstört optiken hos många smartphones hos intet ont anande ägare.

Chigee , ett kinesiskt kvalitetsmärke som vi har uppskattat för olika produkter som vi har granskat, har i sin katalog en stand kallad CG2 , i två alternativ: med eller utan integrerad laddning.

Recensione Chigee CG2, Supporto Smartphone per Moto

Skärmdump från den officiella Chigee.

Uppackning och förpackningsinnehåll

Förpackning i perfekt skick Chigee stil , både grafiskt och i material . Förpackningen för vårt prov, utrustad med trådlös laddning , ingår:

• en telefonhållare
  • en kabel för direkt anslutning till motorcykelns batteri
  • ett styrfäste helt i metall
  • mellanlägg av gummi för att anpassa den till olika styrdiametrar
  • installationsverktyg
  • en manual i pappersformat

Unboxing-video.

Tekniska egenskaper

När vi går vidare till de tekniska egenskaperna förklarar företaget:

• CNC-bearbetning
  • värmeskyddssystem
  • skydd mot låg spänning
  • låg batteriförbrukning
  • IP67 vattentät
  • trådlös laddning
  • USB C-port
  • 1,5K kolfiberbeläggning
  • Stöd för 25 W snabbladdning
  • Snabb rotation och frigöring
  • antivibrationsgummikuddar

Kompatibla smarttelefonmodeller måste ligga inom storleksintervallet 72 till 86 mm .

Recensione Chigee CG2, Supporto Smartphone per Moto

Ur konstruktionssynpunkt kommer Chigee alltid att ligga i topp.

Vägprovet

Introduktion. Jag testade detta stöd med både iPhone 12 mini och 15. Den mångsidighet av detta stöd ligger i dess förmåga att rymma alla mobiltelefoner, utan att behöva använda en proprietärt skydd för specifika tillbehör, och även för att ha möjlighet att ladda enheten utan att behöva fästa den med en kabel. Den bilaga/release systemet är mycket enkelt och bygger på att den nedre klaffen används för att bredda de laterala klaffarna. Hela konstruktion är tillverkad av metall vilket inte bara ger den ett premiumutseende, utan också en hållbarhet över tid och en robusthet som kan motstå, enligt Chigee , även vid hastigheter som överstiger 200 km/h .

Till och med tillbaka av montern, som visar oss den Vibrationsdämpande struktur , avslöjar byggkvalitet . Längst ner hittar vi en USB C-port med en vatten- och dammavvisande lock vilket också ger oss möjlighet att ladda telefoner som inte har stöd för trådlöst läge.

Styrfästet, som är utrustat med adaptergummi för de olika tjocklekarna, är till skillnad från styrfästet på TPMS G3 system, har också en premie konstruktion och tar upp mycket lite utrymme på själva styret. En status LED på baksidan visar enhetens aktivitetsstatus.

Fullständig videorecension.

Chigee hävdar noll standby konsumtion Det finns alltså inget behov av att ansluta den till ett tillbehörsuttag, även om inget hindrar oss från att göra det. Dessutom, om CG2 upptäcker låg batterispänning, kommer den att sluta ladda den anslutna telefonen, för att bevara laddningen och inte lämna oss strandsatta.

Vid daglig användning, som du också kan se i den bifogade videogranskningen, tyckte vi att den var mycket användbar för sin mångsidighet men också för att det är bekvämt att kunna använda vilket omslag som helst, utan att behöva köpa ett specifikt, vilket händer med andra stöd som t.ex. Quad Lock eller SP Connect . Om vi sedan skulle behöva byta telefonmodell skulle vi inte stå inför en ny kostnad.

Det finns inga begränsningar för rotation, eftersom det är monterat på ett sfäriskt huvud kan vi växla från vertikal till horisontell läge på några sekunder . Rädsla för kameran optik ? Från våra tester, på de två smartphones som nämns, inga problem. Dessutom, även om vi bara flyttar det med våra händer, inser vi hur detta system tas om hand i varje detalj, särskilt i strukturen som är avsedd att dämpa vibrationer.

Pris och slutliga överväganden

Brister ? Jämfört med andra attacker tar den upp mer utrymme, men inget iögonfallande och i alla fall mindre än andra universella. Den pris varierar beroende på version och sträcker sig från 89 euro för grundversionen utan kostnad, till 115 för den som inkluderar det. Vi rekommenderar den andra eftersom, med tanke på den förväntade lång livslängd av en liknande enhet är det bättre att spendera lite mer men också ha bekvämligheten med att kunna ladda vår mobiltelefon med en enda gest och utan lösa kablar. Komplimanger till Chigee för den konstruktiva omsorg och uppmärksamhet som visats både i förpackning och i material och design av själva produkterna.

KÄLLA: Recension Chigee CG2, Support för smartphone för Moto

Observera att kommentarer måste godkännas innan de publiceras

Denna webbplats är skyddad av reCAPTCHA och Googles integritetspolicy . Användarvillkor gäller.

Utvald samling